Main content

ROAT

Uitvoeren van een gebruikerstest (ROAT).

Inleiding

Er is bij u verdenking op een allergie voor één of meerdere producten die u gebruikt. Het uitvoeren van een gebruikstest, zoals de Repeated Open Application Test (ROAT) kan waardevolle informatie opleveren, ook als u al allergologisch getest bent en de plakproef niets opleverde. U brengt het product thuis op uw huid aan gedurende een aantal dagen. Dit herhaald contact met het product waarin het mogelijke allergeen zit, veroorzaakt als u allergisch bent op den duur eczeem.

De ROAT kan uitsluitend gebruikt worden voor producten die op de huid mogen blijven zitten en dus niet afgespoeld hoeven worden. Daarom kunnen shampoo, zeep, tandpasta of agressieve stoffen niet getest worden.

Neem bij twijfel altijd eerst contact op met uw dermatoloog.

Tijdens de testperiode mag u gewoon douchen.

Een tweede product kunt u tegelijkertijd op dezelfde manier op een andere plek van de huid testen.

De uitvoering van de test is als volgt:
1. U brengt het product gedurende veertien dagen tweemaal per dag aan op een dunne huid, zoals bij de elleboogplooi of achter het oor, iedere keer op dezelfde plek.
2. De huid wordt de eerste dertig tot zestig minuten geïnspecteerd om vroege contact reacties zoals galbulten op te sporen. Deze reactie zal in de meeste gevallen niet optreden.
3. Zodra er eczeem (roodheid en schilfering, vaak jeukend of brandend) ontstaat, kunt u stoppen met smeren. U bent allergisch voor één of meerdere bestanddelen van het product en dient dit niet meer te gebruiken.
4. Indien er op dag veertien nog geen eczeem ontstaan is, kunt u stoppen met smeren. Het is dan niet waarschijnlijk dat u overgevoelig bent voor het geteste product. Vermeld de uitslag altijd aan uw arts.

Contact

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, dan kunt u tijdens werkdagen tussen 08:00 en 13:00 uur contact opnemen met het secretariaat van dermaTeam op telefoonnummer 0118-673050.

Na 13:00 uur zijn we enkel voor spoedgevallen bereikbaar, kan uw vraag niet tot de volgende werkdag wachten? Bel dan 0118-673050 en kies optie 1. Of mail naar: dermateam@bravis.nl.

Bij spoed na 17:00 uur en in het weekend belt u naar de receptie van het Bravis ziekenhuis via 088 706 8000. Er wordt dan contact gelegd met een van onze dienstdoende dermatologen.

Ten slotte

Als u klachten heeft over de behandeling, de bejegening naar u toe of aanverwante zaken, kunt u een klacht indienen bij:

Patiënten Service Bureau,
Bravis Ziekenhuis,
Boerhaaveplein 1, 4624 VT , Bergen op Zoom.
Of email naar psb.boz@bravis.nl.

Bent u van mening dat bepaalde informatie ontbreekt of onduidelijk is, dan vernemen wij dat graag van u.

Alle informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld door dermatologen. Desondanks wijzen wij iedere aansprakelijkheid af voor eventuele onjuistheden of andere tekortkomingen in de aangeboden informatie en voor de mogelijke gevolgen daarvan.